1 De leeromgeving
In dit hoofdstuk wordt uiteengezet dat het beroepsbeeld van de leraar en de lerares aan kwaliteit wint als zij zich beschouwen als ontwerpers van een leeromgeving lees meer

2 Naar de toekomst: de leraar als ontwerper
Drie onderwijsgevenden gaan zelf aan de slag met wat zij in het vorige hoofdstuk voorstelden.
Welke obstakels komen zij tegen in hun eigen onderwijs? Het is namelijk gemakkelijker praten dan doen...
lees meer

3 Inspirerende voorgangers
Het vak van leraar wordt al eeuwen uitgeoefend. Er zijn vele illustere voorgangers en dat is goed om te beseffen. Elke leraar of lerares leert het vak met vallen en opstaan; het lukt de ene keer beter dan een andere keer, ook dat ervaart elke leraar en is goed om te weten. In dit hoofdstuk komen enkele klassieken aan het woord lees meer

4 Onderwijzen en leren in de letteren
In de literatuur vinden we mooie verhalen over onderwijs. Is daar iets van te leren? Misschien. Is het interessant? Ja. Het laat de vele gezichten zien van het onderwijs en de wijze waarop betrokkenen hun onderwijs ervaren die in geen enkele studie over onderwijs en opvoeding zijn te vinden. Is dit interessant voor de leraar en de lerares? Ja, het kan zijn of haar kijk op onderwijs verbreden
lees meer

5 De leraar en de lerares
Het beroep van onderwijsgevende is volop in discussie. Niet alleen in ons land, maar in vrijwel alle landen ter wereld. Hoe kan het dat zij zo weinig aanzien hebben? Het onderwijs staat of valt met hun inzet, betrouwbaarheid, vakbekwaamheid en vasthoudendheid! lees meer

6 Kennis voor iedereen
Het leraarsvak, dat wij karakteriseren als een unieke combinatie van Kennis, Kunde en Kunst, wordt in dit hoofdstuk onder de loep genomen vanuit het gezichtspunt van Kennis. Is er een mooier democratisch principe mogelijk dan dat kennis aan iedereen toebehoort? Maar klopt dat wel? Is kennis werkelijk van iedereen? lees meer

7 Leren, leren, leren
Een discussie over kansenongelijkheid. Wat kun je als onderwijsgevende en wat doe je? Leerlingen gevarieerde leermogelijkheden bieden. Leraren en leerlingen kunnen daarbij zelf het roer in handen nemen. Wat weten wij, leraren, over leren?
lees meer

8 Ontwikkeling
Hoe volgen wij de ontwikkeling van onze leerlingen? Ook in dit hoofdstuk concentreren wij ons op onze specifieke taak van onderwijsgevende, d.w.z. de ontwikkeling van de leerling door ons onderwijs. Psychische en sociale factoren spelen een belangrijke rol. Wat kunnen wij doen om het welbevinden van de leerlingen in het kader van onze lessen zo goed mogelijk te bevorderen?
lees meer

9 Excellente scholen; goede leraren
Wat maakt een school tot een excellente school? Het antwoord daarop is eenvoudig: alleen met goede leraren wordt een school excellent
lees meer

10 Epiloog
Een terugblik. David, Sophie en Frederieke zijn nu ongeveer een jaar aan de slag met educatief ontwerpen. Ze hebben veel gelezen, bijeen gezet en overleg gevoerd over de verschillende hoofdstukken. Is hun idee geslaagd?
lees meer