Over het ontwerpen van onderwijs voor de 21e eeuw
In gesprek met Jo Boaler naar aanleiding van haar boek: Mathematical Mindsets (2016)
Jo Boaler studeerde wiskunde en was lerares wiskunde in Engeland en de Verenigde Staten. Momenteel is zij hoogleraar wiskunde aan de Stanford Universiteit. Ze schreef zeven boeken en vele artikelen over mooi en rechtvaardig wiskunde onderwijs
lees meer

Spel en spelen: de spelende mens

Spel is niet weg te denken uit onze omgeving. In elke huiskamer komen we het tegen. Miljoenen genieten van voetbal en andere spellen die via televisie tot ons (kunnen) komen. De cultuurhistoricus Johan Huizinga schreef een mooi boek over spel en spelen
lees meer

De relatie tussen doceren en leren

Is er sprake is van een niet te overbruggen kloof tussen doceren en leren? Een leraar zal bij zijn onderwijs zo veel mogelijk het zelfstandige handelen van zijn leerlingen stimuleren en daardoor zijn rol steeds meer reduceren tot begeleider, stimulator, facilitator of agoog.
De vraag is echter of zijn leerlingen wel in staat zijn om zelf hun kennis te ontwerpen en verwerven.
Drie Franse filosofen schreven een boek over de relatie tussen onderwijzen en leren. Op basis van hun denken en hun onderzoek schetsen zij het dilemma tussen overdragen en leren
lees meer

Een gesprek over beoordelen

We spraken af bij de Seterse Hoeve. De ouders van Frederieke wonen daar in de buurt en Sofie en David vonden het wel leuk om daar eens een kijkje te nemen. De Seterse Hoeve ligt aan een mooie beschaduwde weg. Het is een aardige plek om buiten op het terras wat te eten en dat willen we. We nemen de tijd, want we willen iets schrijven over evaluatie en daarbij vooral aandacht besteden aan de Cito toets
lees meer

Liefde voor de wetenschap (Sherry Turkle: Falling for science)
Hoe kom je tot de wetenschap?

Dit is de vraag die Sherry Turkle zich stelde. Haar boek is gebaseerd op materiaal dat zij gedurende 25 jaar verzamelde. Zij vroeg haar studenten van het Massachusetts Institute of Technology (VS) om een opstel te schrijven over objecten die hen fascineerden toen zij kind waren lees meer

Gebruik van apps in het onderwijs
Weet iemand hoe het onderwijs er in de toekomst zal uitzien? De meeste toekomstvisies zijn niet opwekkend. Denk bijvoorbeeld aan
1984 en Animal Farm (all animals are equal but some animals are more equal than others) van George Orwell lees meer